Όλα τα δημοφιλή προγράμματα είναι στο Διαδίκτυο! Γιατί;
Τα πλέον δημοφιλή προγράμματα στο χώρο των υπολογιστών (Microsoft Office, Photoshop, Illustrator κ.λπ.) βρίσκονται στο Διαδίκτυο και “δίνονται” στους χρήστες με μια (συνήθως συμφέρουσα) ετήσια συνδρομή. Γιατί;
Κάποτε έδινες ένα ποσό, αγόραζες το πρόγραμμα που σε ενδιέφερε, ήταν δικό σου και το χρησιμοποιούσες όποτε και όπως ήθελες. Τώρα, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Τώρα το πρόγραμμα δεν είναι δικό σου, το νοικιάζεις σε μια -από πρώτη ματιά- συμφέρουσα τιμή, πολύ μικρότερη απ' όσο θα έδινες για να το αγοράσεις.
Για ποιο λόγο; Γιατί άλλαξε ο “παραδοσιακός” τρόπος εργασίας; Τι είναι αυτό που έκανε εταιρείες κολοσσούς όπως πχ. η Microsoft, η Adobe, η Apple κ.λπ. να σταματήσουν τον παραδοσιακό τρόπο πώλησης των προγραμμάτων σε cd ή σε ηλεκτρονική μορφή και να περάσουν σε αυτή τη νέα μορφή πώλησης;
Τι συνέβαινε την προηγούμενη δεκαετία
Ο κάθε χρήστης είχε μόνο μια συσκευή, το δικό του υπολογιστή. Αν χρειαζόταν ένα πρόγραμμα, έδινε ένα ποσό, το αγόραζε, το εγκαθιστούσε στον υπολογιστή του και από εκεί to άνοιγε και έκανε τη δουλειά του.
Τι συμβαίνει εδώ και μια δεκαετία
Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα (και παροτρύνονται να το κάνουν) να συνδέονται, με οποιαδήποτε συσκευή κατέχουν, στο διαδίκτυο και να ενοικιάζουν τα προγράμματα που τους ενδιαφέρουν ή που χρειάζονται, ως υπηρεσία, με ετήσια συνδρομή. Δηλαδή, να κάνουν τη δουλειά τους χωρίς να έχουν τα προγράμματα στη συσκευή τους αλλά ούτε και στην κατοχή τους.
Τι συνέβη; Τι άλλαξε; Για ποιο λόγο γίνονται όλα αυτά;
Ο λόγος δεν είναι μόνο ένας. Είναι πολλοί!
- Οι μεγαλύτερες ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο,
- οι απέραντοι ιδεατοί αποθηκευτικοί χώροι και
- η διασύνδεση κεντρικών υπολογιστών (servers), η οποία δημιουργεί τεράστια επεξεργαστική ισχύ,
έφεραν την ανάπτυξη της τεχνολογίας του σύννεφου, το οποίο με τη σειρά του έφερε μια μεγάλη ευκολία:
Εκατομμύρια χρήστες μπορούν να συνδεθούν -ταυτόχρονα- σε κεντρικούς υπολογιστές και να “τρέξουν” εφαρμογές (προγράμματα).
Η διαφήμιση, λέει, ότι από την όλη διαδικασία βγαίνουν όλοι(;) κερδισμένοι. Και οι χρήστες και οι εταιρείες που πουλάνε τα προγράμματα!
Τι (λέει η διαφήμιση ότι) κερδίζουν οι χρήστες;
Τι (πραγματικά) κερδίζουν οι εταιρείες;
Υπάρχει παγίδα;
Όχι απαραίτητα. Αν εξαιρέσεις το γεγονός ότι οι χρήστες μπαίνουν σε έναν ατελείωτο κύκλο πληρωμών, αυτό που ξενίζει περισσότερο, είναι ότι "βγαίνουν όλοι κερδισμένοι". Συνήθως, σε μια συναλλαγή, κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις.
Βέβαια, η συνήθης αντίδραση του μέσου ανθρώπου είναι "Και τι έγινε που κερδίζουν αυτοί λεφτά. Εμένα με ενδιαφέρει να κάνω τη δουλειά μου. Αν η δουλειά μου γίνεται πιο γρήγορα και πιο εύκολα, τι με νοιάζει". Σωστά;
Πολύ σωστά. Το θέμα, όμως, δεν είναι μόνο τα λεφτά. Έχουν δαπανηθεί εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στη διαφήμιση του σύννεφου (cloud) και των ευκολιών που παρέχει και απ' ότι φαίνεται έχουν πιάσει τόπο. Αλλά μένοντας μόνο σε αυτό που σας δείχνει η διαφήμιση, ποτέ δεν θα δείτε το δάσος. Γιατί η διαφήμιση σας δείχνει το δένδρο!
Αν σκεφτείτε λίγο περισσότερο και βάλετε τα πλεονεκτήματα των χρηστών απέναντι στην (πραγματική) ασφάλεια και την ιδιωτικότητα σας, τότε τα πράγματα παίρνουν άλλη τροπή. Η αποθήκευση των αρχείων σας στο διαδίκτυο, δίνει και μια άλλη διάσταση, που δεν είναι, εκ πρώτης όψεως, ορατή.
Όλη η δουλειά σας, όλα τα αρχεία σας, ολόκληρη η ζωή σας (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο) βρίσκεται στην διακριτική ευχέρεια (μετάφραση: στο έλεος) των εταιρειών.
Τροφή για σκέψη...
Μην σκεφτείτε ούτε μια στιγμή "Σιγά, μωρέ, τώρα. Ποιον ενδιαφέρει το κείμενο που γράφω ή η φωτογραφία της γιαγιάς μου στο χωριό...". Την ίδια ακριβώς αντίδραση είχαμε και όταν έγινε γνωστό ότι παρακολουθούνται οι τηλεπικοινωνίες.
Αν μετράτε μόνο τα πλεονεκτήματα των χρηστών ή το μέγεθος της αξίας της πληροφορίας, χάνετε την ουσία. Η ουσία είναι ότι στην εποχή μας, ο πόλεμος γίνεται για το ποιος ελέγχει την πληροφορία. Μην το παραβλέπετε αυτό.
Δεν είμαστε συνωμοσιολόγοι, ούτε θέλουμε να σας τρομάξουμε. Απλώς, σας επισημαίνουμε ότι στην προκειμένη, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ΔΕΝ ελέγχετε μόνο εσείς την πληροφορία!